Positiiviset asiat luovat positiivisuutta

Raumalainen Marva Group on merkittävä tekijä niin media-alalla kuin pakkausteollisuudessa. Konserni on tehnyt viime aikoina isoja investointeja, mutta tärkeimmäksi kehitystoimeksi nousee panostus osaajiin. 153 työntekijän yrityksessä DiSC on mukana päivittäisessä arjessa.

Raumalla Susivuoren alueella sijaitsevan Marva Groupin pääkonttorissa tuotetaan Rauman talousalueelle niin uutisia perinteisiin painettuihin mediatuotteisiin kuin myös verkkomediaan. Konserniin kuuluu myös Satatuote Oy joka on vaativan teollisuuden sopimusvalmistaja ja palveluntarjoaja asiakaslähtöisille ja vastuullisille muovipakkausratkaisuille. Satatuotteen asiakaskunta koostuu maailman johtavista lääkeyhtiöistä, lääkelaitevalmistajista, kotimaisesta elintarviketeollisuudesta sekä globaaleista teknologiayrityksistä. Laadukkaita pakkausratkaisuja valmistavassa Satatuotteessa tehdyt isot investoinnit ja usko omaan tekemiseen ovat siivittäneet yhtiön uuteen nousuun.

– Erityisesti viimeiset kolme vuotta ovat olleet meillä vahvaa liiketoiminnan kehittämisen aikaa. Teimme mediapuolella isoja muutoksia lehtien ilmestymiskertoihin, mikä on entisestään vahvistanut paikallismediaa. Satatuotteen puolella olemme kehittyneet kiitettävästi asiakkuuksissa ja tuotteiden valmistamisessa sekä osaamisen kehittämisessä, Marva Groupin toimitusjohtaja Heikki Marva kertoo.

Investoinneilla on ollut iso merkitys. Satatuotteen viimeisimmät investoinnit sisälsivät kaksi ekstruusiolinjaa ja lämpömuovauskapasiteettia sekä logistiikkatilan rakentamisen lääke- ja elintarviketeollisuuden standardit täyttäväksi terminaalialueeksi.

– Otimme todella ison riski ja laajensimme asemaamme arvoketjussa. Astuimme jalostusketjussa pari askelta taaksepäin, eli ryhdyimme valmistamaan omaa raaka-ainetta. Menimme siis sellaiselle alueelle, josta meillä ei ollut tietoa, kokemusta eikä osaamista. Oikeiden rekrytointien ja mahdollisimman yksinkertaisten mallinnusten avulla saimme rakennettua onnistuneen kokonaisuuden. Markkinaosuutemme on vahvistunut Suomen lisäksi Keski-Euroopassa.

– Olemme uskoneet omaan tekemiseemme myös haastavina aikoina. Vaikka numerot olivat huonot, oli tekeminen hyvää, ja se loi uskoa. Luotimme siihen, että koska tuotteemme ovat hyvät, muuttuvat myös numerot hyviksi.

Sanomalehti Länsi-Suomi, kaupunkilehti Raumalainen ja verkkosivusto ls24.fi välittävät seudun asukkaille uutisia ja tapahtumia Rauman seudulta ja maailmalta 24/7. Paikallisen median viikkotavoittavuus Rauman seudulla on yli 70.000 eri ihmistä. Paikallismediaa tukee Raumalla vallitseva positiivinen vire.

– Meillä on täällä hyviä menestystarinoita. Yleinen tekeminen on korkealla tasolla, mikä luo alueelle hyvinvointia ja sitä kautta medialle kirjoitettavaa asioista, joista ihmiset ovat kiinnostuneita. Mentaliteetilla on valtava voima, oli kyse sitten liiketoiminnasta tai päivittäisestä johtamisesta. Positiiviset asiat luovat positiivisuutta, toki sama toimii myös toisin päin.

Osaajiin investoiminen 

Investoinnit ovat tuottaneet tulosta, mutta onnistumisen perustan muodostavat ihmiset. Heidän osaamisensa ja hyvinvointinsa on kaiken keskipisteessä.

– Infrastruktuurisia investointeja tehdään rahalla, mutta oikeanlaisten osaajien rekrytoiminen sekä ihmisten johtaminen ja heistä huolehtiminen ovat niin sanottuja korkeamman asteen yhtälöitä. Olemme tehneet oikea-aikaisia investointeja myös osaamiseen, Marva kertoo.

– Yhtenä kirkkaimpana tavoitteena haemme strategian jalkauttamiseen uusia ideoita ja työkaluja, sekä sitä, miten työkalut lanseerataan työntekijöille, jotta he ymmärtävät liiketoimintasuunnitelmamme. Olemme alkuvaiheessa ja asiat on tuotava esiin mahdollisimman selkeästi. Tavoitteenamme on ottaa asiakaslähtöisyyttä vahvasti tuotelähtöisen ajattelutavan rinnalle parhaalla työntekijäkokemuksella.

Camp Consulting on saanut olla jo vuosia tiiviisti mukana Marva Groupin kehitystyössä. Yksi merkittävimmistä yhteistyön muodoista ovat henkilöstö- ja rekrytointiasiat.

– Teppo on haastanut ja sparrannut meitä aktiivisesti yhdessä muun organisaationsa kanssa. Hän haluaa varmistaa, että rekrytoinnit ovat onnistuneita, ja tarvittaessa huolehtia kehitystyöstä esimerkiksi sparrausten ja valmennusten avulla. Campilla on hieno kyky lukea meidän organisaatiotamme ja osaajiamme. 

Kyky olla ihmisten tasolla 

Marva Group työllistää tällä hetkellä yhteensä 153 henkilöä. Henkilöstölle on tehty laajasti DiSC-profiloinnit, jotka Marva näkee erittäin tärkeänä arjen työkaluna.

– Olen Tepon avulla oppinut käyttämään työssäni DiSCiä oikealla tavalla. Koulutus ei itsessään tuo osaamista, vaan asenne ja suhtautuminen työn tekemiseen, uuden oppimiseen ja mahdollisiin virheisiin. Meidän itsetuntomme kestää erilaisia asioita eri tavoin, Marva sanoo.

– Kun meille tulee uusi työntekijä, pystymme heti katsomaan, missä kohtaa kenttää tälle ihmisille voi tulla haasteita ja missä kohtaa isoja onnistumisia. Campin avulla nämä asiat tunnistetaan, ja se luo hyvää menestymisen pohjaa rekrytointeihin ja johtamiseen.

Camp on mukana parhaillaan käynnissä olevan tuotannon esimiesten sparrauksessa, joka jatkuu aina vuoden 2022 puolelle.

– Tulokset näkyvät ajan kanssa, kun muutokset saadaan osaksi arkea. Esimiehen läsnäololla ja syväjohtamisellla, jossa otetaan yksilöiden ajatukset ja toivomukset huomioon, pystytään johtamaan kokonaisuutta. Tavoitteenamme on antaa paras työntekijäkokemus, ja Camp on tässä tärkeänä apuna.

– Teppo on kovan luokan ammattilainen, joka osaa asiansa. Hän pystyy olemaan oma itsensä ja sanomaan asiat oikealla tavalla suorasti niin, että kaikki ymmärtävät. Hänellä on kyky olla ihmisten tasolla. Niin kauan kuin tarvitsemme ihmisiä, tarvitsemme myös Camp Consultingia.

Edellinen
Edellinen

Pro Sales Camp - myynti on taitolaji

Seuraava
Seuraava

Avoimuus ensisijaisen tärkeää