YRITYKSEN MENESTYSTEKIJÄT 2025, ASIANTUNTIJOINA YRITYSELÄMÄN JOHTAJAT JA PÄÄTTÄJÄT
Luotamme tekemisessämme tutkittuun tietoon, siksi seuraamme vuosittain yritysten päättäjien näkemyksiä johtamisesta ja yrityksen menestystekijöistä. Vuoden 2025 kysely lähetettiin yli 2 300 yritysjohtajalle ja avainhenkilölle.
Aiempien vuosien tapaan halusimme kevään 2025 kyselyllä selvittää tämän hetken näkemyksiä johtamisen, liiketoiminnan ja työyhteisön menestystekijöistä sekä yritysten kehittämistarpeista.
Tulokset osoittavat, että vaikka yritysten menestystekijöihin liittyvät painopisteet ovat pysyneet suhteellisen vakaina, esiin nousee uusia painotuksia, jotka heijastavat tämänhetkisiä liiketoimintaympäristön tarpeita.
Selkeys, sitoutuminen ja oikeat ihmiset
Vastausten perusteella yrityksen menestys rakentuu selkeiden tavoitteiden ja työtehtävien, onnistuneiden avainhenkilörekrytointien, avointen muutostilanteiden käsittelyn sekä kehittämistoimenpiteiden toteutumisen seurannan varaan.
Kuva 1. Kysyttäessä mitkä tekijät vaikuttavat vastaajien näkemyksen ja kokemuksen perusteella kaikkein eniten yrityksen menestymiseen 2025-2026, vastaajat pitävät tärkeimpinä seuraavia tekijöitä:
Johtamis- ja esihenkilötaidot, palautteen antaminen, työtehtävien ja tavoitteiden selkeys, muutosten ja ristiriitojen käsittely
Sitoutunut ja osaava henkilöstö, ammattilaisten toteuttamat onnistuneet rekrytoinnit ja pitovoiman vahvistaminen
Suunnitelmallisuus ja strateginen liiketoimintaosaaminen, kehittämistoimenpiteet
Myyntitoiminnan jatkuva kehittäminen
MITÄ SAIMME SELVILLE?
Johtamistaidot, esihenkilötyö, onnistuneet rekrytoinnit ja kehittämistoimenpiteiden toteutuman seuranta ykkösprioriteetteina
Yritysten menestystekijöiden nähdään muodostuvan selkeistä tavoitteista, oikeiden ihmisten rekrytoinnista, avoimesta muutosten käsittelystä ja kehittämistoimenpiteiden toimeenpanosta. Näitä täydentävät innostava johtaminen, ristiriitojen hallinta, palautteenanto ja myynnin kehittäminen.
Vastauksissa nousee selkeästi esiin, että läpinäkyvyys, osallistaminen ja muutoskyvykkyys ovat tekijöitä, joiden kautta yritykset voivat varmistaa kilpailukykynsä myös epävarmassa toimintaympäristössä.
Liiketoiminnan kehittäminen – strategian konkretia ja jatkuva kehittäminen
Liiketoiminnan kehittämisessä keskeisiksi tekijöiksi nousevat suunniteltujen kehittämistoimenpiteiden seuranta, strategian käytännönläheisyys ja toimenpiteiden aikataulutus sekä myyntitoiminnan jatkuva kehittäminen.
Vastaajien mukaan kehittämistoimenpiteiden seuranta varmistaa, että asetetut tavoitteet toteutuvat käytännössä ja organisaation resurssit kohdennetaan tehokkaasti. Pelkkä strategian suunnittelu ei riitä – sen konkreettinen jalkauttaminen, vastuutus ja toimenpiteiden aikatauluttaminen ovat ratkaisevia tekijöitä, jotta liiketoiminnan kehittämisestä saadaan todellista vaikutusta ja myynnin merkitys organisaation menestykselle vahvistuu.
Myyntitoiminnan jatkuva kehittäminen nähtiin tärkeänä liiketoiminnan menestyksen näkökulmasta. Systemaattinen myyntiprosessien ja asiakassuhteiden kehittäminen vaikuttaa suoraan organisaation tulokseen ja kasvuun.
Sanalliset vastaukset tukevat tätä havaintoa, ja vastaajat nostivat esiin myös ulkoisten markkinaolosuhteiden, kuten kysynnän vaihteluiden ja geopoliittisten tekijöiden, vaikutuksen menestykseen. Liiketoiminnan kehittämisessä korostuu siis tarve seurata sekä sisäisiä prosesseja että ulkoisia markkinaolosuhteita, jotta organisaatio pysyy kilpailukykyisenä ja kykenee reagoimaan muutoksiin.
Johtajuus ja esihenkilötyö – motivaatio ja sujuva yhteistyö
Henkilöstöjohtaminen ja esihenkilötaidot nousevat edelleen yrityksen menestyksen keskeisiksi tekijöiksi. Johtajalta odotetaan yhä vahvempaa kykyä innostaa henkilöstöä, käsitellä ristiriitoja ja antaa palautetta.
Henkilöstön innostaminen ja sitouttaminen sekä henkilökohtaisen palautteen merkitys korostuvat yrityksen menestystekijöinä, ja niiden merkitys on vahvistunut viime vuosien aikana. Johtamisen tulee olla sujuvaa ja joustavaa, jotta yritys pystyy tehokkaasti vastaamaan markkinoiden nopeasti muuttuviin haasteisiin. Muutokset ja epävarmuus korostavat tarvetta ketterälle johtamiselle ja ennakoivalle henkilöstöjohtamiselle.
Tasalaatuinen johtaminen, kommunikaatio ja palaute sekä henkilöstön osallistaminen tukevat sitoutumista, hyvää ilmapiiriä ja yhteistyökykyä suhteessa asiakkaisiin ja yhteistyökumppaneihin. Tämä yhdistettynä liiketoiminnan kehittämisen suunnitelmallisuuteen ja myynnin jatkuvaan kehittämiseen muodostaa kokonaisuuden, jossa ihmiset ja tekeminen ovat keskiössä.
Ristiriitojen käsittely – kriittinen taito organisaation menestyksessä
Ristiriitoihin puuttumista pidetään yhtenä tärkeimmistä menestystekijöistä. Niihin puuttuminen nopeasti ja rakentavasti on keskeistä yrityksen menestykselle, sillä se ylläpitää työilmapiiriä, vahvistaa henkilöstön sitoutumista ja motivaatiota sekä parantaa tiimien yhteistyökykyä.
Ristiriitojen käsittely paljastaa kehityskohteita, edistää oppimista ja innovointia sekä tukee johtamisen ja organisaatiokulttuurin vahvistumista.
Kyselyn mukaan organisaatioiden valmiudet ja taidot ristiriitojen käsittelyssä ovat kuitenkin edelleenkin tyydyttävällä tasolla. Koska kyky hallita ristiriitoja tehokkaasti lisää organisaation joustavuutta, tehokkuutta ja kilpailukykyä, muodostaa ristiriitojen hallinta näin ollen keskeisen kehityskohteen yrityksille.
Työyhteisön tehokkuus ja sitoutuminen – selkeys, osaaminen ja osallistaminen
Työyhteisön tehokkuuden ja henkilöstön sitoutumisen kannalta keskeiseksi tekijäksi nousi henkilökohtaisten työtehtävien ja tavoitteiden selkeys.
Selkeät tavoitteet ja roolit vahvistavat työntekijöiden sitoutumista ja helpottavat kokonaisuuden hallintaa. Lisäksi uusien avainhenkilöiden onnistuneet rekrytointiprosessit arvioitiin merkittäviksi, mikä osoittaa, että osaavien henkilöiden sijoittaminen oikeisiin tehtäviin nähdään ratkaisevana tekijänä organisaation toimintakyvyn ja tavoitteiden toteutumisen kannalta.
Muutostilanteista tiedottaminen ja niiden käsittely henkilöstön kanssa nousivat tärkeiksi tekijöiksi. Tiedonvälitys ja henkilöstön osallistaminen muutostilanteissa vahvistavat sitoutumista ja auttavat organisaatiota sopeutumaan nopeasti muuttuviin olosuhteisiin.
Sanalliset kommentit tukevat näkemystä, että niin henkilöstön sitoutuminen kuin organisaation joustavuus ovat keskeisiä menestystekijöitä, ja että organisaation kyky vastata ulkoisiin muutoksiin on ratkaisevaa vuosina 2025–2026
Yhdessä tekemällä menestymisen edellytykset ovat saavutettavissa haastavimmillakin hetkillä.
TUTUSTU ERI TEKIJÖIDEN SAAMIIN ARVOSANOIHIN ALLA OLEVASTA VALIKOSTA
-
LIIKETOIMINNAN KEHITTÄMISEEN liittyvien asioiden tärkeyden arvioinnissa korostui strateginen osaaminen, myynnin jatkuva kehittäminen ja kehittämistoimenpiteiden loppuun saattaminen. Tekijöitä arvioitiin kouluarvosana-asteikolla 4-10. Tärkeimmiksi tekijöiksi liiketoiminnan kehittämiseen liittyen osoittautuvat seuraavat asiat:
Strategian käytännönläheisyys ja toimenpiteiden aikatauluttaminen sai tärkeyttä kysyttäessä vastaajilta arvosanan 9,1. Vieläkin tärkeämmäksi koettiin suunniteltujen toimenpiteiden loppuunsaattaminen, jonka saama arvosana oli 9,2.
Myös myyntitoiminnan jatkuva kehittäminen sekä asiakastyytyväisyyden seuraaminen ja mittaaminen koettiin tärkeiksi. Ne saivat vastaajilta arvosanaksi 8,9 ja 8,8.
Strategiatyön osalta huomioitavaa on lisäksi se, että työyhteisön tehokkuutta ja sitoutumista arvioitaessa strategian jalkauttaminen päälliköille ja henkilöstölle koettiin myös tärkeäksi ja se sai arvosanaksi 8,9.
-
JOHTAJUUTEEN JA ESIHENKILÖTYÖHÖN liittyvien asioiden tärkeyttä arvioidessa korostuu ihmisten johtaminen yksilöinä ja asioihin tarttuminen.
Tärkeimpiä johtajuuteen ja esihenkilötyöhön liittyviä tekijöitä arvioitiin kouluarvosana-asteikolla 4-10. Tärkeimmiksi tekijöiksi nousivat esiin seuraavat kokonaisuudet:
Henkilöstön innostaminen, joka koettiin johtajuuden ja esihenkilötyön kategoriassa tärkeimmäksi, arvosanalla 9,0.
Henkilöstöristiriitoihin puuttumista sekä palautteen antamista pidettiin johtajuuden ja esihenkilötyön kannalta lähes yhtä tärkeinä kuin henkilöstön innostamista ja keskenään ne nähtiin yhtä tärkeinä. Sekä ristiriitoihin puuttuminen, että palautteen antaminen saivat molemmat arvosanaksi 8,9.
Kahdenkeskinen johtaminen koettiin myös tärkeäksi tekijäksi ja se sai kyselyssä arvosanan 8,8.
Johtamis- ja esihenkilötyön osalta ihmisten kohtaamiseen sekä vuorovaikutustaitoihin ja - tapoihin liittyvät kokonaisuudet koettiin erityisen tärkeiksi.
-
TYÖYHTEISÖN TEHOKKUUTEEN JA SITOUTUMISEEN liittyvien asioiden tärkeyttä selvitettiin kouluarvosana-asteikolla 4-10. Huomioitavaa on se, että tärkeimmiksi koettujen asioiden voidaan katsoa liittyvän osaltaan yrityksen johtamiskulttuuriin sekä esihenkilötaitoihin.
Työyhteisön tehokkuuden ja sitoutumisen kannalta tärkeimmäksi tekijäksi vastaajat arvioivat henkilökohtaisten työtehtävien ja tavoitteiden selkeyden, joka sai arvosanan 9,5.
Myös uusien avainhenkilöiden onnistuneet rekrytointiprosessit nousivat vastauksissa työyhteisön tehokkuuden ja sitoutumisen kannalta korkeaan asemaan. Onnistuneet rekrytointiprosessit saivat tärkeyttä mitattaessa arvosanan 9,2.
Onnistuneiden rekrytointiprosessien kanssa yhtä tärkeänä koettiin muutostilanteista tiedottaminen ja muutoksen käsittely henkilöstön kanssa. Myös tälle vastaajat antoivat arvosanan 9,2.
Johtamis- ja esihenkilötyön osalta ihmisten kohtaamiseen sekä vuorovaikutustaitoihin ja - tapoihin liittyvät kokonaisuudet koettiin erityisen tärkeiksi.
Lähde: "Yrityksen menestystekijät 2025"-kyselytutkimus, joka on osa vuosittain toistuvaa vertailuaineistoa tuottavaa kyselytutkimuskokonaisuutta. Kyselyn toteuttaa Camp Consultingin tutkimuspalvelut (aiemmin Suomen Palvelututkimus Oy).
Vastaajilta kysyttiin heidän näkemyksiään tekijöistä, jotka vaikuttavat eniten organisaation menestymiseen 2025-2026. Vastaukset kartoitettiin 5-6 tekijän osalta kolmella eri osa-alueella. Osa-alueet olivat 1) Liiketoiminnan kehittäminen, 2) Johtajuus ja esihenkilötyö sekä 3) Työyhteisön tehokkuus ja sitoutuminen.