Prisma rakentuu koko henkilöstön voimin

Rauman uuden Prismakeskuksen modernit valoisat tilat, laajat valikoimat ja palvelut yhdessä motivoituneen henkilöstön kanssa takaavat onnistuneen asiakaskokemuksen. Camp Consulting on ollut mukana rakentamassa työkaluja entistä laadukkaampaan arkeen.

Vuosi 2020 oli Osuuskauppa Keulassa suurten satsausten aikaa. Isoin investointi oli yli 10 miljoonan euron arvoinen Prisma Rauman laajennus ja modernisointi.

– Prismakeskuksen tilat kasvoivat yhteensä hieman yli 3000 neliötä. Samassa yhteydessä uudistimme kassat, laajensimme ja järkevöitimme valikoimia, saimme upean Ruokatorin ja esimerkiksi käyttötavaroiden sijoittelu muuttui täysin, toimialajohtaja Sami Junnila kertoo.

Kovassa kilpailussa nousee esiin ammattitaitoinen ja ystävällinen asiakaspalvelu. Prisma liitettiin Sale- ja S-Market -ketjujen liiketoiminnasta vastaavan Junnilan vastuualueeseen tammikuussa 2019.

– Ryhdyimme tuolloin tekemään organisaatiossa isoja muutoksia. Edessä oli toiminnan tehostamista ja rekrytointia. Otin yhteyttä Camp Consultingin Teppo Viitaseen, sillä tiesin hänen vankan kokemuksensa tällä saralla, Junnila taustoittaa.

– Yhdistimme viisi eri tulosvastuullista osastoa niin, että palvelut jakautuvat nyt kolmeen osastoon, eli päivittäistavaraan ja käyttötavaraan sekä kassaosastoon. Teppo haastatteli ja testasi jokaiselle osastolle myyntipäälliköt. Hän kertoi omat mielipiteensä, joiden pohjalta minun oli hyvä lähteä tekemään valintoja.

Hyvinvointi heijastuu asiakaskohtaamisiin

Kun osastojen esimiehet oli valittu, aloitti Camp Consulting Prisman henkilöstökyselyn. Tällä haluttiin kartoittaa muun muassa operatiivisen työn tekijöiden toiveet ja kehitysideat.

– Henkilöstöllämme oli mahdollisuus vaikuttaa asioihin, joiden he toivoisivat muuttuvan. Prismassa on 130 työntekijää, joten heidän mielipiteillään on iso merkitys. Samalla kysyimme heidän näkemystään uuteen osasto- ja esimiesmalliin. Halusimme kuulla henkilöstön mielipiteen myös mahdollisista osastojen yhdistämiseen liittyvistä riskeistä sekä sen, mitä Yksi yhteinen Prisma -teema heissä herättää, Junnila kertoo.

Camp toteutti henkilöstölle myös työryhmävalmennuksen. Jokaisesta tehtiin Everything DISC®-profilointi, jotta tekijät ymmärtävät toistensa erilaisuutta. Junnila nostaa valmennuksen tärkeäksi teemaksi asiakaspalvelun terävöittämisen.

– Valmennuksessa kävimme läpi erilaisia asiakaskohtaamisia aina tervehtimisestä lähtien. Samalla tavalla kävimme läpi työtoverien kohtaamista, eli rakensimme yhteishenkeä. Mielestäni on tärkeää ottaa johdon lisäksi koko henkilöstö mukaan valmennusprosesseihin.

– Tulokset näkyvät meillä päivittäisessä arjessa, mutta tämä on jatkuva prosessi. Jokaisen työryhmän tiloissa ja kahvihuoneessa on esillä DISC-nelikenttä ja siitä muistutetaan jokaisessa palaverissa. Näin ymmärrys erilaisia persoonia kohtaan pysyy koko ajan läsnä.

Campin toteuttama valmennus on kerännyt henkilöstöltä runsaasti positiivista palautetta.

– Olen aina tykännyt Tepon tavasta vetää valmennuksia. Hän tuntee organisaatiomme hyvin ja on ihmisenä jalat maassa -tyyppiä. Hän on luotettava ja saa ihmiset mukaan.

Kaikki on siis hyvällä pohjalla vuoteen 2021. Kyseessä on uuden Prismakeskuksen ja sen yhteen hiileen puhaltavan henkilöstön ensimmäinen täysi vuosi.

– Uskon vahvasti, että jatkamme kasvua myös vuonna 2021. Tavoittelemme Prisman ennätysvuotta. Työkalut ovat kunnossa, joten menemme positiivisin mielin kohti uutta, Junnila hymyilee.

Edellinen
Edellinen

Perheeltä perheille – Sallislaisuus on laatua ja välittämistä

Seuraava
Seuraava

Hyppy kärkeen – personoitu valmennus valttina