Uuden vision aika – ihmiset kaiken keskiössä

Raumalaisen Marva Groupin omistama Satatuote on aitiopaikalla nopeaan tahtiin muuttuvassa maailmassa. Satatuotteen visiona on rakentaa paras asiakaskokemus, jonka luovat omalle paikalleen parhaiten sopivat osaajat. Heitä rekrytoidaan ja sparrataan yhdessä Campin kanssa. Myös DiSC®-profiloinnit ovat tärkeässä osassa.


Vastuullisuus on laaja käsite, ja monet sen osat kohtaavat Satatuotteen toiminnassa. Satatuotteen vastuullisuusohjelma luo menestystä asiakkaille, hyvinvointia yhteisöön ja ympäristöön painottaen kolmea päätavoitetta eli toimivaa toimitusketjua, edistyneitä materiaaleja sekä kiertotalousratkaisuja. Vastuullinen liiketoiminta on vuonna 1945 perustetun perheyhtiön perusta ja tulevaisuus.

Rauman talousalueen paikallismediayhtiö Marva Media huolehtii alueen tärkeimpänä mediana siitä, että ihmiset tietävät mitä seudulla ja maailmalla tapahtuu. Satatuote on vaativan teollisuuden sopimustoimittaja ja palveluntarjoaja asiakaslähtöisille ja vastuullisille muovipakkausratkaisuille. Asiakaskunta koostuu maailman johtavista lääkeyhtiöistä, lääkelaitevalmistajista, kotimaisesta elintarviketeollisuudesta sekä globaaleista teknologiayrityksistä.

Vastuulliset arvot ovat kantaneet suurten myllerrysten aikana. Covid19-pandemiaa seurasi Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan, ja molemmat ovat osaltaan vaikuttaneet kaikkien elämään.

– Erikoisista ajoista huolimatta teimme vuonna 2022 ennätyksellisen liikevaihdon. Kahden liiketoiminnan välillä on toki isoja eroja. Marva Media on kärsinyt paperin rajuista hinnannousuista, mutta samalla median kulutus on kasvanut. Paikallisilla uutisilla on aina kysyntää, toimitusjohtaja Heikki Marva sanoo.

– Satatuotteessa olemme kasvattaneet organisaatiota uusien osaajien kautta. Muovissakin raaka-aineiden maailmanmarkkinahinnat ovat nousussa. Meillä on laajasti sekä kehityshankkeita että uusia projekteja esimerkiksi lääketeollisuuteen.

Aktiivinen kehitystyö kantaa hedelmää. Satatuote kulkee muovinkierrätyksessä koko Euroopan mittakaavassa etulinjassa.

– Olemme luoneet toimintoja, joiden avulla pystymme kierrättämään ja vähentämään muovin määrää ilman, että asiakkaidemme volyymit laskisivat. Lisäksi olemme rakentaneet digitaalista alustaa, johon sisältyy esimerkiksi olemassa olevan datan hyödyntäminen.

Myymisestä kysymiseen

Satatuotteen visiona on tarjota paras asiakaskokemus. Tavoitteen toteutuminen vaatii asiansa osaavat ammattilaiset. Tätä puolta rakennetaan yhdessä Camp Consultingin kanssa, joka tiiviin strategisen kumppanuuden myötä tuntee yhtiön historian, nykyhetken ja mahdolliset tulevat tarpeet.

– Kilpailijamme menevät teknologia edellä, kun taas meillä kärkenä on todella ymmärtää asiakkaan tarpeet. Olemme siirtyneet asiakasrajapinnassa myymisestä kysymiseen. Vision toteutuminen vaatii parhaan työntekijäkokemuksen. Kuka tahansa voi ostaa koneita ja laitteita, mutta ihminen on se, joka luo erottuvan kilpailukyvyn, Marva painottaa.

– Olemme määritelleet erilaisia kohtaamispisteitä, ja tutkimme, mittaamme ja arvioimme työntekijöidemme fiiliksiä. Tämä on avattu avoimesti Campille, jotta he ymmärtävät meidän tarpeemme ja sen, minkälaisia kyvykkyyksiä ja osaamista me haluamme.

Viimeisen kahden vuoden sisällä on rekrytoitu yhteistyössä osaajia ostoon ja hankintaan, tuotannon suunnitteluun, johtamisjärjestelmien johtamiseen ja rakentamiseen, sekä tuotantoon.

– Arvostan sitä, miten aktiivisesti ja syvällisesti Camp osallistuu prosesseihin. He myös sparraavat ja saavat meidät ajattelemaan asioita erilaisista näkökulmista. Camp on kiinnostunut asiakkaasta ja todellisista tarpeista, ja heillä on juuri oikeanlaiset kanavat tarjontaan.

Everything DiSC® tärkeänä työkaluna

Valtaosa työntekijöistä on DiSC®-profiloitu. Laajan Everything DiSC®-kartan myötä sekä perheyhtiön ylin johto että Camp tietävät, minkälaisia osaajia talossa jo on ja miten uudet henkilöt asettuvat kokonaisuuteen.

– On tärkeää löytää tiettyyn tehtävään ja ympäristöön parhaiten sopiva henkilö. Camp kykenee avaamaan meille jokaisen rekrytoivan mahdollisuudet ja sellaiset asiat, jotka olisi hyvä ottaa huomioon esimerkiksi johtamisessa ja osaamisen kehittämisessä. Näillä on todella iso arvo, Marva sanoo.

Myös esimiestyöskentelyä kehitetään yhdessä. Marva Groupin henkilöstöä on mukana esimerkiksi Pro Management Camp - Johdon leireillä.

– Viimeisin leirillä käynyt henkilö kertoi saaneensa runsaasti uusia ajatuksia esimiestyöskentelyyn sekä tärkeää vertaistukea vastaavissa esimiestehtävissä työskenteleviltä muiden alojen henkilöiltä. Tämä vie omalta osaltaan asioita eteenpäin.

Edellinen
Edellinen

Sallislaista pysyvyyttä pitkällä tähtäimellä

Seuraava
Seuraava

Energiaa yhteenkuuluvuudesta ja yhteisymmärryksestä